معرفی کتاب ملت عشق اثر الیف شافاک
نوشته شده توسط : محمد یوسفی

کتاب ملت عشق یکی از پر فروش ترین رمان های عاشقانه در دهه اخیر است که تا سال ۱۳۹۸، نود و پنج بار در ایران، تجدید چاپ شده است. نسخه اصلی کتاب به زبان ترکی در سال ۲۰۱۰ با نام ASK توسط الیف شافاک( شفق) به نگارش درآمده است. خواندن این اثر بی نظیر را به همه علاقمندان به رمان توصیه می کنم. با خواندن این کتاب به طور کلی دیدگاه دیگری در مورد عشق زمینی پیدا می کنید. هر آنچه که از عشق در ذهن دارید با چیزی که نویسنده به آن پرداخته است، زیر و رو خواهد شد.

نسخه انگلیسی کتاب با نام چهل قاعده عشق (The Forty Rules of Love) به فاصله کوتاهی از انتشار کتاب، به چاپ رسید. نویدهایی از تهیه فیلمی به همین نام توسط شرکت نت فلیکس در آینده ای نزدیک نیز به گوش می رسد. هم زمان با انتشار کتاب در ترکیه، نسخه فارسی این اثر عاشقانه توسط اردلان فصیحی به فارسی برگردان شده است.

بررسی کتاب ملت عشق

تم اصلی داستان برگرفته از روایتی شورانگیز و جنجالی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ ایران زمین دارد. ارتباط عرفانی شمس و مولانا، دستمایه اصلی نویسنده برای نگارش عاشقانه ترین رمان ترکیه شده است. در واقع دو داستان موازی در این کتاب روایت می شود که دارای پیچیدگی های مشترک زیادی هستند. به طور کلی موضوع عشق در دنیای امروزی و مقایسه آن با عشق های عرفانی در زمان های گذشته، خط اصلی داستان را هدایت می کند.

پیشنهاد مطالعه: کتاب انسان خردمند اثر یووال نوح هراری

ملت عشق اثر الیف شافاک

اگرچه مضمون اصلی کتاب ملت عشق به احوالات شمس و مولوی ارتباط دارد ولی روایات کتاب کاملا در مورد شخیصت های غربی و امروزی است. نویسنده از زوایای گوناگون و با نگاهی متفاوت، روابط شخصیت های داستان را با ارتباط بین شمس تبریزی و مولوی مقایسه می کند. در حقیقت دو دوره زمانی مورد نظر نویسنده بوده است که اولی به حدود سال های ۶۳۹ تا ۶۴۵ ( مقارن با زندگی شمس و مولانا) اشاره دارد در حالیکه دومین زمان مربوط به سال ۲۰۰۸ و عصر حاضر است.

در کتاب ملت عشق به زیبایی هر چه تمام تر به شخصیت ها پرداخته شده است. بدون تردید این اثر عاشقانه-عرفانی یکی از پیچیده ترین شخصیت پردازی ها را همراه با حکایات شیرین و خواندنی به خواننده، هدیه می کند . ۱۷ شخصیت اصلی و ۱۵ راوی در رمان هر کدام ماجرایی شورانگیز و جنجالی را روایت می کنند.

این مطلب را حتما بخوانید  کتاب جادوی فکر بزرگ اثر دکتر دیوید شوارتز

مضامین کتاب در پنج فصل آب، باد، خاک، آتش و خلا، تقسیم شده است. نویسنده با انتخاب عناصر پنجگانه طبیعی سعی دارد، شخصیت آدم ها را در این جهان به چالش بکشد.ارتباط زنجیروار آدم هایی که هر کدام شخصیتی متفاوت و گاه متضاد دارند موجب شده تا نتوانید خواندن کتاب را نیمه و ناتمام، رها کنید.

خلاصه ای از ملت عشق نوشته الیف شافاک

شخصیت اصلی The Forty Rules of Love یا ملت عشق یک زن چهل ساله غربی است که به تازگی با عرفان شرق آشنا شده است.” الا روبینشتاین” یک همسر و مادر است که با همسر دندانپزشک خود ( دیوید) زندگی می کند. او تمام زندگی اش را وقف بزرگ کردن بچه ها و رسیدگی به امور خانه کرده است. در روزهای نخست چهل سالگی، الا با چالشی روبرو می شود و می خواهد خود را برای همیشه از این قید و بند رها کند.

چهل قاعده عشق

کتاب ملت عشق

در داستان دوم نویسنده به داستان زندگی شمس تبریزی پرداخته است و ماجرای سفرهای او و آشنایی با مولانا را به تصویر کشیده است. جذابیت داستان وقتی است که خواننده در می یابد “الا روبینشتاین “به عنوان ویراستار کتابی با مضمون زندگی شمس و مولانا انتخاب می شود. خواننده همراه با شخصیت اصلی داستان با چهل قاعده عشق از دیدگاه مولانا آشنا می شود که از زبان شمس روایت شده است.

بخش هایی از کتاب ملت عشق در ادامه عینا نقل شده است:

“اگر سنگی را به رودخانه بیندازی، آب کمی می شکافد و اندکی موج بر می دارد. صدای نامحسوس ” تاپ” می آید و این صدا در هیاهوی آب و موج هایش گم می شود.”

“اما اگر همان سنگ را به برکه‌ای بیندازی،تاثیرش بسیار عمیق‌تر است. همان سنگ کوچک، آب‌های راکد را به تلاطم درمی‌آورد. در جایی که سنگ به سطح آب خورده ابتدا حلقه‌ای پدیدار می‌شود و ……”

“اگر یکی را که دوستش داری از دست بدهی، بخشی از وجودت همراه با او از دست می‌رود. مانند خانه‌ای متروکه اسیر تنهایی‌ای تلخ می شوی و ناقص می‌مانی. “





:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: